PayPal-donate (Wiki).png
O ile nie zaznaczono inaczej, prawa autorskie zamieszczonych materiałów należą do Jana Woreczko & Wadi.

(Unless otherwise stated, the copyright of the materials included belong to Jan Woreczko & Wadi.)


Metaloryt

Z Wiki.Meteoritica.pl

(Różnice między wersjami)
m
Linia 4: Linia 4:
-
W publikacjach z XIX wieku poświęconych meteorytom bardzo często zamieszczano ilustracje przekrojów meteorytów żelaznych wykonanych '''techniką metalografii'''. Obrazy meteorytów nie były fotograficznymi reprodukcjami ({{Txt2Img|Brezina_(1896)-Tafeln_irons_meteorites.jpg|przykład}}, {{Txt2Img|Kupffer_1911_(Taf._VIII).jpg|przykład}}), ani nie były rysowane przez ilustratorów ({{Txt2Img|Lenarto_(Thomson_1889).jpg|przykład}}, {{Txt2Img|Clark_1852_(Plate_II).jpg|przykład}}), ale '''matrycę do druku wykonywano poprzez odbicie wzoru bezpośrednio z pokrytej czarną farbą płyty meteorytu'''. Technika to dawała niesamowite efekty. Obraz charakteryzował się dużą liczbą szczegółów, wyjątkową „kreską” i swoistą „naturalnością”. Nazwa '''metalografia'' jest nieformalna, należałoby mówić raczej o technice metalowego stempla, miedziorytu, stalorytu? '''Ale tu matrycę/wzór tworzy Natura a nie człowiek'''.
+
W publikacjach z XIX wieku poświęconych meteorytom bardzo często zamieszczano ilustracje przekrojów meteorytów żelaznych wykonanych '''techniką metalografii'''. Obrazy meteorytów nie były fotograficznymi reprodukcjami ({{Txt2Img|Brezina_(1896)-Tafeln_irons_meteorites.jpg|przykład}}, {{Txt2Img|Kupffer_1911_(Taf._VIII).jpg|przykład}}), ani nie były rysowane przez ilustratorów ({{Txt2Img|Lenarto_(Thomson_1889).jpg|przykład}}, {{Txt2Img|Clark_1852_(Plate_II).jpg|przykład}}), ale '''matrycę do druku wykonywano poprzez odbicie wzoru bezpośrednio z pokrytej czarną farbą płyty meteorytu'''. Technika to dawała niesamowite efekty. Obraz charakteryzował się dużą liczbą szczegółów, wyjątkową „kreską” i swoistą „naturalnością”. Nazwa '''metalografia''' jest nieformalna, należałoby mówić raczej o technice metalowego stempla, miedziorytu, stalorytu? '''Ale tu matrycę/wzór tworzy Natura a nie człowiek'''.
-
Poniżej przykłady ilustracji wykonanych tą techniką i kilka zidentyfikowanych oryginalnych fragmentów meteorytów, które posłużyły za matryce.
+
Dlaczego to hasło znalazło się w kategorii <nowiki>[</nowiki>[[:Category:Sztuka|Sztuka]]<nowiki>]</nowiki>? Bo mimo, że Natura to utworzyła, ale to człowiek zrobił z&nbsp;tego dzieło sztuki.
 +
 +
Poniżej przykłady ilustracji wykonanych tą techniką i&nbsp;kilka zidentyfikowanych oryginalnych fragmentów meteorytów, które posłużyły za matryce.
=== Meteoryt [[Elbogen]] ===
=== Meteoryt [[Elbogen]] ===

Wersja z 21:54, 21 sie 2022

0i


W publikacjach z XIX wieku poświęconych meteorytom bardzo często zamieszczano ilustracje przekrojów meteorytów żelaznych wykonanych techniką metalografii. Obrazy meteorytów nie były fotograficznymi reprodukcjami (przykład, przykład), ani nie były rysowane przez ilustratorów (przykład, przykład), ale matrycę do druku wykonywano poprzez odbicie wzoru bezpośrednio z pokrytej czarną farbą płyty meteorytu. Technika to dawała niesamowite efekty. Obraz charakteryzował się dużą liczbą szczegółów, wyjątkową „kreską” i swoistą „naturalnością”. Nazwa metalografia jest nieformalna, należałoby mówić raczej o technice metalowego stempla, miedziorytu, stalorytu? Ale tu matrycę/wzór tworzy Natura a nie człowiek.

Dlaczego to hasło znalazło się w kategorii [Sztuka]? Bo mimo, że Natura to utworzyła, ale to człowiek zrobił z tego dzieło sztuki.


Poniżej przykłady ilustracji wykonanych tą techniką i kilka zidentyfikowanych oryginalnych fragmentów meteorytów, które posłużyły za matryce.

Meteoryt Elbogen

Odbitka płytki meteorytu Elbogen w publikacji Schreibersa z 1820 roku należy do najbardziej znanych odbitek wykonanych metodą odbicia wzoru meteorytu bezpośrednio z pokrytej farbą płyty meteorytu na papier.Szablon:!metallograph Ciekawą historię związaną z tą płytą i techniką opisał na portalu Meteorites Picture of the Day (MPOD) Steve Brittenham:

«

Na targach Tucson Fossil and Mineral Show w USA w 2019 roku udało mi się zdobyć kilka fragmentów (3,02 i 14,7 g) meteorytu Elbogen od Moritza Karla. On i jego ojciec wynegocjowali kawałek z masy głównej z Austriackiego Muzeum Historii Naturalnej i jednocześnie mogli wykonać ograniczoną liczbę dodatkowych „naturalnych odbitek” z oryginalnego kawałka Widmanstättena. Miałem szczęście, że udało mi się nabyć jedną z tych nowoczesnych odbitek (fotografia). Odbitka ta jest teraz oprawiona za szkłem muzealnym i wisi na ścianie w moim gabinecie wraz z innymi cennymi artefaktami z kosmosu.

»


Pozazdrościć! Poniżej oryginalna odbitka z pracy Schreibersa (1820) i ta wisząca w gabinecie Steva


Meteoryt Hraschina


Meteoryt Lenarto

(więcej patrz → Lenarto/Galerie)


Przypisy

Zobacz również

Osobiste