PayPal-donate (Wiki).png
O ile nie zaznaczono inaczej, prawa autorskie zamieszczonych materiałów należą do Jana Woreczko & Wadi.

(Unless otherwise stated, the copyright of the materials included belong to Jan Woreczko & Wadi.)


Postać trzymająca meteoryt Hraschina (MHN Wiedeń)

Z Wiki.Meteoritica.pl

(Różnice między wersjami)
m
m
Linia 1: Linia 1:
{{Strona w budowie}}
{{Strona w budowie}}
 +
{{VerifyLevel|level=0i}}
__NOTOC__
__NOTOC__
Linia 9: Linia 10:
Są wśród nich obiekty nawiązujące do meteorytów. Poza najbardziej znanym {{Txt2Img|Knyahinya_(Othmar_Brioschi)_(NHM_Vienna).jpg|obrazem}} przedstawiającym spadek meteorytu [[Knyahinya]], '''jeden z posągów (atlant?) przedstawia mężczyznę miotającego meteorytem żelaznym!'''
Są wśród nich obiekty nawiązujące do meteorytów. Poza najbardziej znanym {{Txt2Img|Knyahinya_(Othmar_Brioschi)_(NHM_Vienna).jpg|obrazem}} przedstawiającym spadek meteorytu [[Knyahinya]], '''jeden z posągów (atlant?) przedstawia mężczyznę miotającego meteorytem żelaznym!'''
-
Wiedeński rzeźbiarz Rudolf Weyr stworzył dla mineralogii cykl rzeźb, który w sposób świadomy odnosi się do historii kolekcji. Jego postacie w Sali IV reprezentują nie tylko najważniejsze minerały i metale, ale całe dzieło przetwarza także odniesienia do alchemii i jej poszukiwań kamienia filozoficznego. Obok kariatydy, która trzyma misternie wykonane naczynie stołowe będące alegorią srebra, obok, z chmur wyłania się '''męska postać z koroną gwiazd, prawdopodobnie będąca przedstawieniem Heliosa. W rękach trzyma kopię meteorytu [[Hraschina]] – jakby w każdej chwili miał go zrzucić na zwiedzających.'''
+
Wiedeński rzeźbiarz Rudolf Weyr stworzył dla mineralogii cykl rzeźb, który w sposób świadomy odnosi się do historii kolekcji. Jego postacie w Sali IV reprezentują nie tylko najważniejsze minerały i metale, ale całe dzieło przetwarza także odniesienia do alchemii i jej poszukiwań kamienia filozoficznego. Obok kariatydy, która trzyma misternie wykonane naczynie stołowe będące alegorią srebra, obok, '''z chmur wyłania się męska postać z koroną gwiazd, prawdopodobnie będąca przedstawieniem Heliosa. W rękach trzyma kopię meteorytu [[Hraschina]] – jakby w każdej chwili miał go zrzucić na zwiedzających.'''
-
 
+
Nasuwa się skojarzenie z {{Txt2Img|Warszawa_1600_(pomnik_Siłacza).jpg|pomnikiem ''Siłacza''}} na Gnojnej Górze w Warszawie? 😊
Nasuwa się skojarzenie z {{Txt2Img|Warszawa_1600_(pomnik_Siłacza).jpg|pomnikiem ''Siłacza''}} na Gnojnej Górze w Warszawie? 😊
-
W maju 2021 roku, z okazji 270 rocznicy spadku meteorytu [[Hraschina]], kurator kolekcji meteorytów Ludovic Ferriére uczcił rocznicę artystyczną instalacją w Sali Meteorytów. Można było tam obejrzeć dwa oryginalne rysunki upadku meteorytu, a także wielkoformatowy portret meteorytu wykonany węglem drzewnym przez artystę Floriana Raditscha.
+
W maju 2021 roku, z okazji 270 rocznicy spadku meteorytu [[Hraschina]], kurator kolekcji meteorytów Ludovic Ferriére uczcił rocznicę artystyczną instalacją w Sali Meteorytów. Można było tam obejrzeć dwa oryginalne, osiemnastowieczne rysunki opisujące spadek meteorytu, a także wielkoformatowy portret meteorytu Hraschina wykonany węglem drzewnym przez artystę Floriana Raditscha.
<br clear="all"/>
<br clear="all"/>

Wersja z 16:52, 12 lut 2025

0i


Plik:Figure holding the Hraschina meteorite (Jovanovic-Kruspel 2021).jpg
Figure Holding the Hraschina Meteorite (źródło: Jovanovic-Kruspel 2021)

Gmach Muzeum Historii Naturalnej w Wiedniu w stylu historycznym (nurt w XIX-wiecznej architekturze światowej, polegający na naśladownictwie stylistyki minionych epok) został wzniesiony w latach 1871-81 na zlecenie Franciszka Józefa I.

Fasada gmachu muzeum, zaprojektowana przez Gottfrieda Sempera, przedstawia figury i posągi przedstawiające postęp w dziedzinie nauk przyrodniczych i potęgę natury. Zarówno budynek, jak i jego wystrój odzwierciedlają cenne zbiory nauk przyrodniczych, które się w nim znajdują. Unikalna kolekcja rzeźb i obrazów wypełniających gmach, których bliski związek z naukami przyrodniczymi i eksponatami sprawia, że muzeum samo w sobie jest historycznym dziełem sztuki. Zwłaszcza w sali mineralogicznej (Sala IV), sąsiadującej z salą meteorytów (Sala V), wzrok należy kierować ku górze. Tutaj, pomiędzy wielkoformatowymi obrazami, kilka kariatyd i atlantów podtrzymuje sufit.

Są wśród nich obiekty nawiązujące do meteorytów. Poza najbardziej znanym obrazem przedstawiającym spadek meteorytu Knyahinya, jeden z posągów (atlant?) przedstawia mężczyznę miotającego meteorytem żelaznym!

Wiedeński rzeźbiarz Rudolf Weyr stworzył dla mineralogii cykl rzeźb, który w sposób świadomy odnosi się do historii kolekcji. Jego postacie w Sali IV reprezentują nie tylko najważniejsze minerały i metale, ale całe dzieło przetwarza także odniesienia do alchemii i jej poszukiwań kamienia filozoficznego. Obok kariatydy, która trzyma misternie wykonane naczynie stołowe będące alegorią srebra, obok, z chmur wyłania się męska postać z koroną gwiazd, prawdopodobnie będąca przedstawieniem Heliosa. W rękach trzyma kopię meteorytu Hraschina – jakby w każdej chwili miał go zrzucić na zwiedzających.

Nasuwa się skojarzenie z pomnikiem Siłacza na Gnojnej Górze w Warszawie? 😊


W maju 2021 roku, z okazji 270 rocznicy spadku meteorytu Hraschina, kurator kolekcji meteorytów Ludovic Ferriére uczcił rocznicę artystyczną instalacją w Sali Meteorytów. Można było tam obejrzeć dwa oryginalne, osiemnastowieczne rysunki opisujące spadek meteorytu, a także wielkoformatowy portret meteorytu Hraschina wykonany węglem drzewnym przez artystę Floriana Raditscha.


Galerie

Bibliografia

  • Jovanovic-Kruspel Stefanie, (2021), Am 26. Mai 2021 feiert das Gründungsstück der Meteoritensammlung, der Meteorit von Hraschina, seinen 270. Geburtstag, Natur historisches – Magazin des NHM, Maerz 2021, s. 14-15. Plik PDF.

Przypisy

  1. ^ rzeźba Siłacz autorstwa Stanisława Czarnowskiego stanęła na Gnojnej Górze w 1908 roku. Nosi ona również nazwę „Przecz z drogi!” i nie była inspirowana spadkiem meteorytu! Do 2004 roku rzeźba była przechowywana w magazynach Muzeum Narodowego

Zobacz również

Linki zewnętrzne

Osobiste