(Unless otherwise stated, the copyright of the materials included belong to Jan Woreczko & Wadi.)
Breclav
Z Wiki.Meteoritica.pl
(→Bibliografia) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
__NOTOC__ | __NOTOC__ | ||
- | Bardzo jasny bolid z 4 lutego 2007 roku nad Czechami. Przelot bolidu zarejestrowały kamery sieci ''European Fireball Network''. Otrzymał on oznaczenie ''' | + | Bardzo jasny bolid z 4 lutego 2007 roku nad [[Czechy|Czechami]]. Przelot bolidu zarejestrowały kamery sieci ''European Fireball Network''. Otrzymał on oznaczenie '''EN040207 "Breclav"'''. |
O godzinie 23:59:15.8 CET niebo nad Europą Środkową na 2,7 sekundy rozświetlił bardzo jasny bolid. Osiągnął on jasność -18<sup>m</sup>! Kula ognia zaczęła być widoczna na wysokości 84,2 km nad punktem 48,8019°N 16,9383°E. Wszedł on w atmosferę z prędkością 21,78 km/s. Tor jego lotu był dosyć stromy - 72,2° do powierzchni ziemi. Po dwóch małych wybuchach osiągnął maksymalną jasność na wysokości 36 km. Po tym efektownym pojaśnieniu, już tylko niewielki fragment o masie około 1 kg szybko wyhamował i odparował. Ostatecznie bolid zgasł na wysokości 30,62 km nad punktem 48,9537°N, 16,9676°E. '''W efekcie nic nie spadło'''. Był to bolid [[Bolidy (typy)|typu IIIA]]. | O godzinie 23:59:15.8 CET niebo nad Europą Środkową na 2,7 sekundy rozświetlił bardzo jasny bolid. Osiągnął on jasność -18<sup>m</sup>! Kula ognia zaczęła być widoczna na wysokości 84,2 km nad punktem 48,8019°N 16,9383°E. Wszedł on w atmosferę z prędkością 21,78 km/s. Tor jego lotu był dosyć stromy - 72,2° do powierzchni ziemi. Po dwóch małych wybuchach osiągnął maksymalną jasność na wysokości 36 km. Po tym efektownym pojaśnieniu, już tylko niewielki fragment o masie około 1 kg szybko wyhamował i odparował. Ostatecznie bolid zgasł na wysokości 30,62 km nad punktem 48,9537°N, 16,9676°E. '''W efekcie nic nie spadło'''. Był to bolid [[Bolidy (typy)|typu IIIA]]. | ||
- | + | == Lokalizacja == | |
<div class="GooglePlace"> | <div class="GooglePlace"> | ||
Linia 30: | Linia 30: | ||
* InAstroNoviny - [http://ian.cz/detart_fr.php?id=2164 Mimořádně jasný bolid ze 4. února zcela shořel v atmosféře] | * InAstroNoviny - [http://ian.cz/detart_fr.php?id=2164 Mimořádně jasný bolid ze 4. února zcela shořel v atmosféře] | ||
* PKiM - [http://www.pkim.org/?q=pl/bolid_czechy_04-02-2007_542 Bolid o jasności - 18 mag ! nad Czechami - 4 lutego 2007] | * PKiM - [http://www.pkim.org/?q=pl/bolid_czechy_04-02-2007_542 Bolid o jasności - 18 mag ! nad Czechami - 4 lutego 2007] | ||
+ | * [http://www.woreczko.pl/meteorites/features/glossary-FireballNetwork.htm Sieci bolidowe (''fireball network'')] | ||
[[Category:Bolidy]] | [[Category:Bolidy]] |
Wersja z 21:30, 19 lip 2012
Bardzo jasny bolid z 4 lutego 2007 roku nad Czechami. Przelot bolidu zarejestrowały kamery sieci European Fireball Network. Otrzymał on oznaczenie EN040207 "Breclav".
O godzinie 23:59:15.8 CET niebo nad Europą Środkową na 2,7 sekundy rozświetlił bardzo jasny bolid. Osiągnął on jasność -18m! Kula ognia zaczęła być widoczna na wysokości 84,2 km nad punktem 48,8019°N 16,9383°E. Wszedł on w atmosferę z prędkością 21,78 km/s. Tor jego lotu był dosyć stromy - 72,2° do powierzchni ziemi. Po dwóch małych wybuchach osiągnął maksymalną jasność na wysokości 36 km. Po tym efektownym pojaśnieniu, już tylko niewielki fragment o masie około 1 kg szybko wyhamował i odparował. Ostatecznie bolid zgasł na wysokości 30,62 km nad punktem 48,9537°N, 16,9676°E. W efekcie nic nie spadło. Był to bolid typu IIIA.
Lokalizacja
Ze względu na dużą prędkość wejścia w atmosferę[1], bardzo stromy kąt lotu oraz jak wykazały obliczenia, meteoroid miał małą zwartość i wytrzymałość na naprężenia, cała materia meteoroidu uległa rozpyleniu w atmosferze.
Bibliografia
- +Popova Olga, Borovička Jiří, Hartmann William K., Spurný Pavel, Gnos Edwin, Nemtchinov Ivan, Trigo-Rodríguez Josep M., (2011), Very low strengths of interplanetary meteoroids and small asteroids. Meteoritics & Planetary Science, vol. 46, nr 10, 2011, s. 1525-1550. Plik PDF
Przypisy
- ^ większą prędkość miał bolid Morávka z którego spadły meteoryty, ale wszedł on w atmosferę pod łagodniejszym kątem (~20°) i proces wyhamowywania miał mniej burzliwy i destrukcyjny przebieg