O ile nie zaznaczono inaczej, prawa autorskie zamieszczonych materiałów należą do Jana Woreczko & Wadi.
(Unless otherwise stated, the copyright of the materials included belong to Jan Woreczko & Wadi.)


Wołejkowicze 1922

Z Wiki.Meteoritica.pl

(Różnice między wersjami)
(Lokalizacja)
m (Lokalizacja)
 
(Nie pokazano 10 wersji pomiędzy niniejszymi.)
Linia 1: Linia 1:
 +
{{VerifyLevel |level=1i}}
__NOTOC__
__NOTOC__
-
[[Image:Wołejkowicze_(Urania_3-4_1922).jpg|200px|thumb|''Urania'' (1922)]]
+
[[Image:Wołejkowicze_(Urania_3-4_1922).jpg|200px|thumb|''Uranja'' (1922)]]
-
U Pokrzywnickiego (1965) znajduje się doniesienie o spadku 17 sierpnia 1922 roku meteorytu we wsi Wołejkowicze na Białorusi.
+
U Pokrzywnickiego (1965) znajduje się doniesienie o domniemanym spadku meteorytu 17 sierpnia 1922 roku (czwartek) meteorytu we wsi Wołejkowicze na [[Białoruś|Białorusi]].
-
;Według Pokrzywnickiego (1965)
+
'''Według Pokrzywnickiego (1965)''' (relacja za ''Uranją'' 1922):
-
{{PJQuote-begin | align = left | max-width = 640px | source = Pokrzywnicki (1965)}}
+
{{PJQuote-begin |align=left |max-width=640px |source = Pokrzywnicki (1965)}}
-
2. Członek Towarzystwa Miłosników Astronomii {{sparse-b}}Birukiewicz{{sparse-e}} z&nbsp;m.&nbsp;Soły komunikuje, że dnia 17&nbsp;sierpnia 1922&nbsp;roku o godzinie 21 przy wsi Wołejkowicze powiatu Oszmiańskiego [Białoruska SRR - J.P.] spadł meteoryt wagi 35&nbsp;g. Podniesiono go, gdy był jeszcze gorący. "Meteoryt ten, będący obecnie w&nbsp;posiadaniu Biurkiewicza, jest lekki, bardzo kruchy, jednolity, koloru stalowego" [21]<ref>21. Urania, nr&nbsp;3/4 ex&nbsp;1923, s.&nbsp;86.</ref>.
+
2. Członek Towarzystwa Miłosników Astronomii {{sparse-b}}Birukiewicz{{sparse-e}} z&nbsp;m.&nbsp;Soły komunikuje, że dnia 17&nbsp;sierpnia 1922&nbsp;roku o godzinie 21 przy wsi Wołejkowicze powiatu Oszmiańskiego [Białoruska SRR J.P.] spadł meteoryt wagi 35&nbsp;g. Podniesiono go, gdy był jeszcze gorący. „Meteoryt ten, będący obecnie w&nbsp;posiadaniu Birukiewicza, jest lekki, bardzo kruchy, jednolity, koloru stalowego” [21]<ref name="Urania 1922">21. Urania, nr&nbsp;3/4 ex&nbsp;1923, s.&nbsp;86 (Pokrzywnicki błędnie podaje rocznik tomu)</ref>.
-
Szkoda, że tym odłamkiem nikt się nie zainteresował. Prawdopodobnie tegoż zjawiska dotyczy i&nbsp;następująca wzmianka: "Dnia 19&nbsp;sierpnia o godzinie 20<sup>25</sup> Birukiewicz obserwował w&nbsp;Sołach spadek meteorytu. Barwa czerwonawa, kierunek spadku prawie prostopadły do horyzontu" [21]. Oczywiście ostatnia uwaga dotyczy bolidu.
+
Szkoda, że tym odłamkiem nikt się nie zainteresował. Prawdopodobnie tegoż zjawiska dotyczy i&nbsp;następująca wzmianka: „Dnia 19&nbsp;sierpnia o godzinie 20<sup>25</sup> Birukiewicz obserwował w&nbsp;Sołach spadek meteorytu. Barwa czerwonawa, kierunek spadku prawie prostopadły do horyzontu” [21]<ref name="Urania 1922"></ref>. Oczywiście ostatnia uwaga dotyczy bolidu.
{{PJQuote-end}}
{{PJQuote-end}}
Linia 14: Linia 15:
{{GEFrame-begin}}
{{GEFrame-begin}}
{{GEMap
{{GEMap
-
| kml1 = http://wiki.meteoritica.pl/meteoritica/GoogleMaps/wiki-Belarus.kml
+
| htmlFileMap = wiki-Wolejkowicze1922.htm
-
| kml2 = http://wiki.meteoritica.pl/meteoritica/GoogleMaps/wiki-Doniesienia.kml
+
| kml1 = http://wiki.meteoritica.pl/meteoritica/GoogleMaps/wiki-Doniesienia.kml
 +
| kmlfit = http://wiki.meteoritica.pl/meteoritica/GoogleMaps/wiki-Wolejkowicze1922-fit.kml
| lat = 54.588
| lat = 54.588
| lon = 26.252
| lon = 26.252
| zoom = 12
| zoom = 12
-
| type = map
+
| type = terrain
}}
}}
{{GEIcon-PointRed}}
{{GEIcon-PointRed}}
(W) Wołejkowicze
(W) Wołejkowicze
{{GEFrame-end}}
{{GEFrame-end}}
 +
 +
'''Wołejkowicze''' (biał. ''Ваўковічы'', ros. ''Волковичи'').
<br clear="all"/>
<br clear="all"/>
Linia 29: Linia 33:
== [[Bibliografia]] ==
== [[Bibliografia]] ==
-
* {{Pokrzywnicki (1965, bolidy 2)}}
+
* {{Pokrzywnicki (1965, bolidy 2) |page=209}}
-
* ''Urania'', (1922), nr '''3/4''', s. 86. Plik [http://kpbc.umk.pl/dlibra/docmetadata?id=76600 DjVu].
+
* ''Uranja'', (1922), '''''Obserwacje''''', 3/4, 1922, s. 86. Plik {{Link-Urania |r=1922 |n=3-4}}; plik {{Link-dLibra|KPBC|d|76600}}.
{{Przypisy}}
{{Przypisy}}
Linia 37: Linia 41:
== Linki zewnętrzne ==
== Linki zewnętrzne ==
-
* Wikipedia - [http://pl.wikipedia.org/wiki/Gmina_Soły Gmina Soły]
+
* Wikipedia [http://pl.wikipedia.org/wiki/Gmina_Soły Gmina Soły]
 +
* Wikimapia – [http://wikimapia.org/13518720/pl/Wołejkowicze Wołejkowicze]
 +
 
 +
* portal Radzima.org – [http://www.radzima.org/pl/miejsce/wolkowicze.html Wołkowicze - zabytki | zdjęcia]
[[Category:Doniesienia]]
[[Category:Doniesienia]]
 +
[[Category:Białoruś]]

Aktualna wersja na dzień 21:04, 17 paź 2018

1i
Uranja (1922)

U Pokrzywnickiego (1965) znajduje się doniesienie o domniemanym spadku meteorytu 17 sierpnia 1922 roku (czwartek) meteorytu we wsi Wołejkowicze na Białorusi.

Według Pokrzywnickiego (1965) (relacja za Uranją 1922):

«
Pokrzywnicki (1965)

2. Członek Towarzystwa Miłosników Astronomii Birukiewicz z m. Soły komunikuje, że dnia 17 sierpnia 1922 roku o godzinie 21 przy wsi Wołejkowicze powiatu Oszmiańskiego [Białoruska SRR – J.P.] spadł meteoryt wagi 35 g. Podniesiono go, gdy był jeszcze gorący. „Meteoryt ten, będący obecnie w posiadaniu Birukiewicza, jest lekki, bardzo kruchy, jednolity, koloru stalowego” [21][1].

Szkoda, że tym odłamkiem nikt się nie zainteresował. Prawdopodobnie tegoż zjawiska dotyczy i następująca wzmianka: „Dnia 19 sierpnia o godzinie 2025 Birukiewicz obserwował w Sołach spadek meteorytu. Barwa czerwonawa, kierunek spadku prawie prostopadły do horyzontu” [21][1]. Oczywiście ostatnia uwaga dotyczy bolidu.

»


Lokalizacja

Źródło: Wiki.Meteoritica.pl
© Jan Woreczko & Wadi

(W) Wołejkowicze

* W 2018 roku Google zmieniło zasady działania apletu, mapa może wyświetlać się niepoprawnie (pomaga Ctrl+F5); więcej → Szablon:GEMap-MyWiki

Wołejkowicze (biał. Ваўковічы, ros. Волковичи).


Bibliografia

  • Pokrzywnicki Jerzy, (1965), O bolidach obserwowanych nad Polską – II, Acta Geophys. Polon., vol. XIII, nr 3, 1965, s. 207-215, (s. 209).[2] Plik DjVu
    Źródło: Wiki.Meteoritica.pl
    .
  • Uranja, (1922), Obserwacje, 3/4, 1922, s. 86. Plik DjvU; plik dLib.

Przypisy

  1. ^ a b 21. Urania, nr 3/4 ex 1923, s. 86 (Pokrzywnicki błędnie podaje rocznik tomu)
  2. ^ wszystkie części: cz. 1Pokrzywnicki (1960, Acta Geophys. Polon.)
    Źródło: Wiki.Meteoritica.pl
    , cz. 2Pokrzywnicki (1965, Acta Geophys. Polon.)
    Źródło: Wiki.Meteoritica.pl
    , cz. 3Pokrzywnicki (1965, Bull. soc. amis sci. et lettres Poznan, B)
    Źródło: Wiki.Meteoritica.pl
    , cz. 4Pokrzywnicki (1969, Acta Geophys. Polon.)
    Źródło: Wiki.Meteoritica.pl

Linki zewnętrzne

Osobiste